Jakie korzyści dla zdrowa zapewnia cukier brązowy?

Cukier brązowy to nierafinowany cukier trzcinowy. Jego małe kryształy są pokryte trzcinową melasą. Cukier ma naturalny smak i kolor. Obecnie istnieje duża liczba rodzajów brązowego cukru i zależą one od ilości melasy w kompozycji. Producenci umieszczają cukier brązowy

na poziomie elitarnego produktu przyjaznego dla środowiska. Najlepiej przechowywać brązowy cukier w suchym, chłodnym miejscu i szczelnym opakowaniu, aby uniknąć stwardnienia lub wysuszenia.

Jakie korzyści dla zdrowa zapewnia cukier brązowy?

Cukier brązowy zawiera dużą ilość witamin i pierwiastków śladowych, które są bardzo korzystne dla organizmu człowieka.

  • Wapń ma korzystny wpływ na kości i zęby, utrzymuje system nerwowy w dobrym stanie, a także utrzymuje napięcie mięśni.
  • Potas przyczynia się do dobrego oczyszczenia przewodu żołądkowo-jelitowego, reguluje ciśnienie krwi, pracę serca i znacznie poprawia metabolizm w tkankach.
  • Cynk normalizuje metabolizm tłuszczów zawartych w brązowym cukrze, jest również bardzo potrzebny do lepszego gojenia się ran i dobrego wzrostu włosów.
  • Fosfor jest niezbędny do pracy układu sercowo-naczyniowego, mózgu. Ponieważ jest to główny składnik komórek.
  • Żelazo jest również częścią cukru brązowego i wyraźnie poprawia krążenie krwi.
  • Miedź bierze udział w strukturze białek, zwiększa odporność.

Cukier brązowy należy do węglowodanów złożonych i dlatego może być bezpiecznie spożywany przez ludzi na diecie, ponieważ dużo kalorii zużywa się na jego wchłanianie. Bardzo często ten cukier jest stosowany w żywieniu dzieci, a także polecany osobom z tendencją do alergii. Produkt pomaga organizmowi odzyskać siły po wzmożonych treningach. Wartość biologiczna cukru jest znacznie wyższa niż wartość prostego. Na przykład cukier brązowy Demerara wyprodukowany jest z trzciny cukrowej pochodzącej z terenów ekologicznych a jego cechą charakterystyczną są duże kryształy o złotym kolorze.

Kulinarne zastosowanie cukru brązowego

Cukier brązowy jest szeroko stosowany w kuchni i dziś jest bardzo poszukiwany na świecie. Jest stosowany, jako naturalny słodzik do różnych napojów i potraw, polew i lodów. Jest również niezbędny do wypieków, słodyczy. Cukier brązowy dodaje się do wszystkich rodzajów sałatek, dań rybnych i mięsnych, sosów słodko-kwaśnych, gulaszy warzywnych i produktów mlecznych. Doskonale nadaje się do przygotowaniu kompotów, zimnych i gorących napojów.

W końcu nawet koktajle alkoholowe bez brązowego słodkiego składnika nie będą już takie, jak być powinny, ponieważ cukier z melasą nadaje takiemu napojowi delikatny karmelowy smak. Również desery smakują lepiej z tym rodzajem cukru nadając im oryginalnego smaku. Cukier brązowy nadaje deserom cienką chrupiącą karmelową skórkę, a im większy kryształ cukru, tym silniejsza i grubsza będzie skorupa.

Cukier brązowy przy odchudzaniu

Każdy, kto zachowuje dietę i dba o swój wygląd, jest niewątpliwie zainteresowany pytaniem: jaka jest zawartość kalorii w brązowym cukrze i czy można go używać podczas diety? Od razu można zauważyć, że kalorie w cukrze brązowym są takie same jak w normalnych, a główną różnicą jest to, że jest on absorbowany znacznie wolniej i nie jest tak szybko odkładany w postaci centymetrów na figurze.Ten cukier zapewni organizmowi korzystne substancje, które są bardzo przydatne podczas diety. Wystarczy 50 gramów brązowego cukru, aby dieta była zrównoważona.

Czym jest brązowy cukier?

Cukier brązowy jest produktem o wyraźnym, brązowym kolorze, co zawdzięcza obecności melasy. Jest to nierafinowany lub częściowo rafinowany miękki cukier składający się z kryształów cukru z pewną resztkową zawartością melasy (naturalny brązowy cukier) lub jest wytwarzany przez dodanie melasy do rafinowanego cukru białego (handlowy brązowy cukier). Handlowy brązowy cukier zawiera od 3,5%do 6,5% melasy w stosunku do całkowitej objętości. W przeliczeniu na całkowitą masę zwykły handlowy brązowy cukier zawiera do 10% melasy. Cukier brązowy jest naturalnie wilgotny od higroskopijnej melasy, stąd też jest często określany jako „miękki”. Cukier brązowy może zostać poddany przetwarzaniu w celu uzyskania produktu, który będzie lepiej zachowywał się w warunkach przemysłowych. Dodatek barwników lub innych chemikaliów może być dozwolony na niektórych obszarach lub w produktach przemysłowych.

Czy brązowy cukier jest zdrowszy?

Wszyscy wiemy, że brązowy ryż jest zdrowszy niż biały ryż, a pełnoziarnisty chleb przewyższa swoimi właściwościami zdrowotnymi biały chleb. Ale czy tą zasadę można również odnieść do cukru? Często mówi się, że cukier brązowy jest zdrowszym rozwiązaniem niż cukier biały. Ale możesz uznać to za sprytny marketing lub zwykłą iluzję. W rzeczywistości cukier brązowy jest najczęściej zwykłym cukrem stołowym, który staje się brązowy po dodaniu do niego melasy. Zwykle melasę usuwa się, gdy cukier wytwarza się z roślin trzciny cukrowej. W niektórych przypadkach cukier brązowy – zwłaszcza gdy jest określany jako „cukier surowy” – jest jedynie cukrem, który nie został w pełni oczyszczony. Jednak najczęściej producenci wolą ponownie wprowadzać melasę do drobnego cukru białego – tworząc mieszaninę o zawartości około 5 do 10 procent melasy. Pozwala to lepiej kontrolować kolor i wielkość kryształów w produkcie końcowym.

Cukier brązowy zawiera około 17 kilokalorii na łyżeczkę do herbaty. W porównaniu z 16 kilokaloriami na łyżeczkę dla cukru białego różnica ta jest naprawdę niewielka.

Właściwości zdrowotne

Z powodu zawartości melasy, cukier brązowy zawiera jednak pewne minerały, w szczególności wapń, potas, żelazo i magnez (biały cukier nie zawiera żadnego z nich). Ale ponieważ minerały te występują tylko w niewielkich ilościach, nie ma ogromnej korzyści dla zdrowia przy stosowaniu brązowego cukru. Prawdziwe różnice między nimi to smak i wpływ na wypieki.

Cukier brązowy w kuchni

Cukier brązowy dodaje smaku deserom i wypiekom. Można go zastąpić cukrem klonowym i stosować jako zamiennik. Cukier brązowy karmelizuje się znacznie łatwiej niż rafinowany cukier, co może być wykorzystywane do tworzenia efektownej glazury do sosów mięsnych.

W warunkach domowych można stworzyć dokładny ekwiwalent brązowego cukru poprzez zmieszanie cukru białego z melasą. Odpowiednie proporcje to około jedna łyżka melasy na każdą filiżankę cukru (jedna szesnasta całkowitej objętości). Melasa zawiera 10% całkowitej masy cukru brązowego, co stanowi około jeden dziewiąty ciężar cukru białego. Ze względu na różne jakości i kolory produktów z melasy, dla jaśniejszego lub ciemniejszego cukru, zmniejsz lub zwiększ jego proporcje w zależności od smaku.

Cukier brązowy, który został utwardzony, można ponownie zmiękczyć, dodając nowe źródło wilgoci dla melasy lub ogrzewając i przetapiając melasę. Przechowywanie brązowego cukru w zamrażarce zapobiegnie ucieczce wilgoci i krystalizacji melasy, pozwalając na znacznie dłuższy okres przechowywania.

 

Amarantus i jego wyjątkowe właściwości

Wielu osobom nazwa „amarantus” może nie mówić zbyt wiele, jednakże już wkrótce przekonają się, dlaczego warto włączyć go do swojej codziennej diety. Amarantus nie jest żadną nowością. Co więcej, jest to jedna z najstarszych uprawnych roślin na świecie! Był doskonale znany historycznym państwom Ameryki Południowej. Stanowił stały składnik pożywienia Inków, Majów oraz Azteków. Jakimi zatem właściwościami charakteryzuje się amarantus i czym tak naprawdę jest?

Amarantus z rodziny szarłatowatych

Amarantus, nazywany również szarłatem jest rośliną należącą do rodziny szarłatowatych, która swoim zasięgiem objęła cały świat. Jest to gatunek jadalny, jednakże należy pamiętać, że jadalne są nasiona lub młode pędy.

Są to rośliny jednoroczne, które mogą osiągać wysokość nawet do 3 metrów. Wśród różnych gatunków takie, które uprawiane są typowo jako rośliny ozdobne, jak i te, które mogą stanowić pożywienie.

Cenne ziarna amarantusa

Całe bogactwo tkwi w ich nasionach, które są doskonałym źródłem przed wszystkim białka i aminokwasów, a także tłuszczy i skrobi. Ponadto, mają również bardzo niski indeks glikemiczny. Zawierają cukry proste, które cechują się powolnym podnoszeniem glukozy we krwi, nie powodując jej nadmiernych skoków. Amarantus zawiera także błonnik, który sprawia, że jest on produktem bardzo sycącym. Polecany jest osobom chcącym utrzymać prawidłową wagę.

Zalety amarantusa

Amarantus dzięki swoim szczególnym właściwościom powoli staje się produktem konkurencyjnym wobec dobrze nam znanych i powszechnie stosowanych zbóż. Jakie korzyści płyną z włączenia go do codziennej diety i komu w szczególności jest zalecany?

  • Przede wszystkim powinny go spożywać osoby walczące z anemią, ponieważ zawiera on wysoką zawartość żelaza. 100 g szarłatu stanowi blisko połowę dziennego zapotrzebowania!
  • Jest bogatym źródłem wysokowartościowego białka, za co odpowiadają zawarte w nim aminokwasy egzogenne.
  • Jest to produkt lekkostrawny, ale przy tym sycący gdyż zawiera dużo błonnika. Śmiało zatem można stosować go przy problemach z żołądkiem lub jelitami.
  • Amarantus to produkt dobry dla alergików, gdyż nie zawiera glutenu. Może być także składnikiem pokarmowym w diecie wegetarian.
  • Nasiona są także doskonałym źródłem magnezu i witaminy B, wspierających nasz układ nerwowy.
  • Amarantus zawiera sporo skwalenu. Jest to związek, który ma na celu zahamowanie starzenia się komórek. Polecany jest zatem osobom z miażdżycą, cukrzycą oraz podwyższonym poziomem cholesterolu.

Amarantus ma również swoje szerokie zastosowanie w kuchni. Charakteryzuje go lekko orzechowy posmak, przez co idealnie nadaje się do wszelkie rodzaju wypieków. Dostępna jest także mąka z amarantusa, z której piec można smakowite i zdrowe chleby. Ziarna amarantusa mogą stanowić również dodatek do wielu dań jak i sałatek.